Kunglig glans


Nästan alla veckodagar samlas barn och personal i matsalen för att fira Kungars Kung tillsammans innan jobb tar vid. Så även igår morse. En god start på dagen med afrikanska rytmer och bibliska ord, som jag saknar om jag av någon anledning inte kan vara med.  Andra slags kungligheter fortsatte att kanta dagen. I bakhuvudet visste jag ju att svenske kungen fyllde år. Ett försenat grattis till kung Karl-Gustav. Men det var inte allt. Att det holländska kungahuset skulle vara med om att skapa historia under dagen gick inte att undgå. Vi blev påminda redan under morgonandakten om att drottning Beatrix under dagen skull ge över tronen till sonen och numera kungen Willem Alexander. Oranga (nationalfärg) kläder prydde vår holländska kollega samt kollegan som nyligen spenderat ett helt år i Nederländerna. Flaggan var uppsatt, det bjöds på oranga, sega apelsinkolor och det berättades stolt om kunglig historia. Eftersom den holländska kollegan även är min huskamrat fortsatte firandet för min del även efter jobbet. Restaurangbesök utan holländska anknytningar, med inspiration från Bali. Eller kanske var ön också en av deras många kolonier en gång i tiden ...
Hur står det då till här vad det gäller kungligheter? Att Sydafrika har en president är nog inte främmande för någon, men att det inte hindrar att det finns kungar i olika provinser kan vara en nyhet för en del. Där jag bor regerar zulukungen Goodwill Zwelithini, som efter viss politisk dramatik numera är mer av en kulturell symbol för folket. 6 fruar och åtminstone 28 barn ingår i familjen.
Trots kunglig glans, är ju kungafamiljerna också människor med känslor och drömmar, kanske ändå inte så långt från våra egna. Men jag kan tacksamt konstatera att jag inte ingår i en av dessa familjer där varje steg du tar, varje ord du säger och vad du än klär dig i analyseras, vrids och vänds på av andra. Tacksamt tänker jag istället på att jag får tillhöra den högste kungens familj, som inte har något att göra med världslig kunglighet utan med nära tillhörighet, äkta rikedom och evighet.

Kommentarer

  1. Den lilla kungen B ser ut att trivas, kan tänka att det varit många tankar och frågor =)

    SvaraRadera
  2. Jo, vår lille kung pratade en hel del om kungsdagen och tyckte det var förargligt att han glömde att ta på sin orange t-shirt till skolan pa morgonen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg