Aldrig varit så kall


Efter en lördag så långt från glamoröst svenskt prinsessbröllop man kan komma, sitter jag nu under en varm filt i soffan för att hålla värmen uppe. Mörkt har det varit sedan länge. Den tiden på året är nu här igen, lika överraskande varje gång. Det är kallt! Inte direkt ute, men inne. Tjocka strumpor tas på, stearinljus tänds och längtan efter varm choklad kommer som ett brev på posten. Nätterna spenderas under duntäcke och filt iklädd vinterpyjamasen. Jag undviker att sticka ut händerna utanför täcket om det är möjligt. Utan att ljuga kan jag säga att jag nog aldrig varit så kall som här, här i soliga Afrika. Ibland är det fortfarande varma dagar, men svalare nätter. Luftfuktigheten är som bortblåst. Med enkla glas i fönstren, drag från de konstigaste ställen och avsaknaden av element blir det gärna kyligt och golven iskalla.
Rekordet i ett av mina gamla boenden var +11 C inomhus. Men ett besök i vackra Kapstaden slår allt. Kall, väldigt uppfräschande luft utandades då det vaknades på morgonen. Nej, jag talar inte campingupplevelser, utan upplevelser från en helt vanligt hem .... bara lite svalare än beräknat. Men oroa er inte, här på östkusten är det varmare och jag är beredd. Och blir det för kallt är det bara att vira in sig i ytterligare en filt.

Kommentarer

Populära inlägg