"Jag vill inte drömma om mitt liv, jag vill leva det."


Veckan som just passerat var den nationella barnsäkerthetsveckan, d.v.s. the National Child Protection week. Det har uppmärksammats på olika sätt på skolor, socialkontor och på tv. Vårt lilla bidrag till veckan var att få barns röster hörda. Vi vill att deras åsikter, deras syn på framtiden och deras drömmar ska få en plattform. Vi vill att allmänheten och de som arbetar med barn ska förstå att även barn är personer som bör tas på allvar och lyssnas till. Vi besökte några av de så kallade barnhemmen i området och hade med oss frågor, som villigt, ärligt och i vissa fall även ingående svarades på av de unga. Det handlade om att bygga hus till föräldralösa och gatubarn, så att inga barn skulle behöva lida mer. Det delades drömmar om att bli lärare, så att barn med svårigheter kan bli uppmuntrade att inte ge upp. Det var tal om att bli polis, så att våldtäkter och misshandel ska hindras. Att dessa barn varit med om mycket innan de anlänt till det nya boendet, institutionen, märktes klart. Barn och tonåringar i deras ålder, utan deras upplevelser, skulle kanske säga något helt annat.
En kommentar stod ut mer än andra för mig. En klok 15-åring delade “Jag vill inte drömma om mitt liv, jag vill leva det. Mitt liv i framtiden är inte tillåtet att bli förstört.”  Så vist och så tänkvärt. Jag blir så glad av att se hur de som kommer från det jobbigaste jobbiga ändå har en sådan ljus framtidssyn, en stark vilja att kämpa och också ha förmågan att tänka på andra.

Kommentarer

Populära inlägg