Ett skepp kommer lastat med ...

Ni bär förmodligen med er kunskap om att Sydafrika inte bara innefattar afrikanska seder och bruk, utan också har många kulturella inslag från andra delar av världen. Portugal är en av länderna som ända sedan 1400-talet funnits med i historien. Då min kunskap om dem inte är så värst stor, så kan jag iallafall dela med mig om det jag vet. Och det är att utan dem hade en av de mer smakliga restaurangkedjorna, Nandos, med dess vällagade kyckling och goda såser, förmodligen aldrig slått upp portarna här. Och det hade  ju varit riktigt synd.

Lite mer insyn i kulturen fick vi dock igår, då vi lämnade hemorten för en biltur till årets Portugisiska festival en bit bort. Givetvis var typisk mat, musik och lokala utställare på plats, men höjdpunkten var ändå den glada, folkdräktsklädda dansgruppens uppträdande.

Det årliga evanemanget anordnas för att minnas det stora portugisiska skepp som gick på grund 1552 precis utanför orten, då de var på väg tillbaka hem med lasten full av kryddor. Många dog, men en del blev kvar i landet och det var på detta vis sydafrikanerna på östkusten för första gången kom i kontakt med människor från detta fjärran land. Den benämnda orten är nog idag mer känd bland surfare, då havsvattnet och dess vågor ska vara fantasktiskt bra där. Och nu tror jag nog att historie -och geografilektionen kommit till en ända för den här gången.

Kommentarer

Populära inlägg