I mina kvarter

Det första jag kommer att tänka på när jag funderar på hur jag kan beskriva mina kvarter här borta i fjärran land är inte apor och palmträd, utan på en välkänd, tandlös och något näsvis liten tös, som spenderar skolloven på Saltkråkan och vars favorituttryck är “hemma på min gata i stan”. Det är lite så det känns. Det kanske inte är intressant? Kanske bara tjatigt och något jag skrivit om förut? Men, men ... följ med ändå, det kan ju varit något du har missat.

Hundar. De finns i massor. Nästan bakom varje högt staket står de och skäller när man passerar. En, två eller fler. De kan hoppa fantastiskt högt. Ges tillfälle springer de ut och skrämmer barn och andra räddhågsna personer, eller så sniffar de lite bara. Hundar bor oftast ute och är mer ett alarmsystem mot bovar än djur att ha i knät. Hos oss är vi alldeles för bekväma och ointresserade för att skaffa en, om man inte räknar med den yngsta personen som gör allt för att kunna kalla sig hundägare.
Taggtråd, vassa piggar eller elektrisk tråd. Vanlig dekoration på murarna kring husen, samt sätt att hålla tjuvar och andra otäcka personer ute. Finns inte hos alla, men hos de flesta. Innan ögat har vant sig ser det konstigt och inte så värst trevligt ut, men säg något man inte vänjer sig vid. Hos oss gäller en slags taggtråd.

Gående personer. Här spatserar många förbi från en destination till en annan. Det är centralt, så många har upptäckt våra kvarter som en praktisk genväg. Fast de som verkligen har sitt boende här använder hellre bilen. Gatorna är asfalterade, men standarden är inte den hösta. Ingen har kunnat undgå att promenader är något för mig, något som händer då tid och tillfälle ges. Jag kan nämna att mina steg oftast är betydligt snabbare än de flesta andras, även då jag inte har någon superspeed. Fast då det gäller andra ut-och gå traditioner, så har jag tagit seden dit jag kommit. Varför ha fickor, då man har bh-band? Otroligt praktiskt för pengarna och mobilen.

Människor. Sydafrika, som gärna kallas sig Regnbågsnationen, påminner mig ständigt  om detta i mina kvarter. En härlig blandning av kulturella bakgrunder bor tillsammans sida vid sida. Folk i olika åldrar, som härstammar från afrikanska stammar, från Indien, Nederländerna och de som för många år sedan tog sitt pick och pack och begav sig hit från England ... och så oss då. 

Kommentarer

Populära inlägg