Det är lätt att glömma

Hon skrattar ofta och talar så stolt om fostersonen hon och mannen har delat livet med under flera år. Denna kvinna som jag träffar då och då har varit med om mycket. Jag läser sakta igenom familjens utredningspärm och som så ofta slås jag över alla dessa godhjärtade människors livshistorier. Jag hade glömt vad hon för länge sedan berättat för mig. Det är lätt att glömma, då hon utstrålar så mycket glädje och styrka. Det finns inga tecken på bitterhet eller mörka tankar.
Kvinnans liv kantades av svårigheter redan från början. Som liten fanns föräldrarna inte till för henne och syskonen. Som ung och gift dog hennes två, och enda, små, älskade barn. Även hennes man dog under tragiska omständigheter inte så långt där efter. Det var hjärtekrossande och kämpigt, men hon tog sig igenom det hela levande. Hon kom tillbaka stark och med en vilja att börja om.
Åren har gått. Hon är äldre nu och  lycklig mamma till någon annans barn med en önskan att utöka familjen ytterligare. Hon gör avtryck i andras liv. Hon har lärt sig av erfarenheterna. Hon är tacksam och har glädjeämen runt omkring. Jag kan inte låta bli att undra hur livet kunde tett sig idag om hon inte haft stöttande och lyssnade människor runt sig då när allt var kaos. Hur livet hade sett ut om hon inte hade haft sin tro på Gud.

Kommentarer

Populära inlägg