Spänning på vardagsnivå


Spänning behöver inte handla om stora, annorlunda och exklusiva grejer, utan kan även vara det där lilla extra i vardagen. För någon vecka sedan sådde jag och B sallad i vårt lilla miniträdgårdsland och nu kommer de små, små frön vi satte sakta men säkert upp. Jordgubbarna vi planterade på gamla stället blev aldrig någon hit. Likaså morötterna på stället före det. Men nu, nu tror jag starkt på att vi hittat något som fungerar perfekt. Vanlig grönsallad, rocula och så lite gräslök. Jag ser fram emot den dagen om någon månad då det är dags för första skörden. Sen är det där citronträdet, där en del av grenarna är döda. Detta lilla träd kämpar på ändå och har lyckats få fram fantastiskt mycket frukt. Citronerna blir gulare och gulare, och snart  är de klara. Det enda lilla mogna smakprovet vi haft hittills smakade gott i dricksvattnet. Det är detta jag talar om. Att få äta de gröna, fräscha bladen jag sett grott fram från början och att få använda de klargula frukterna som såg så små, gröna och nästan sjukliga ut när vi flyttade in. Det är spänning! Spänning på vardagsnivå.

Kommentarer

Populära inlägg