Tillhörighet av värde



Nu kan jag inte säga hur det är i Sverige, Holland, USA, Finland, Tyskland och de andra länderna som representerar de personer som troget läser mina små, och ibland längre inlägg. Men jag vet hur det är här. Det har blivit något av en trend bland områdets bilägare. Bara genom att köra bakom en annan bil vet jag exakt vilka som finns i familjen tillhörandes bilen. Det är ballerinan, skateboardåkaren, datanörden eller partyprissen. Hela familjen representeras av klistermärken väl synliga för omvärlden. Lite kul, men det får mig också att uppmärksamma vikten med en tillhörighet. Något vi alla har, men som vi också strävar efter att få mer av.
Viss tillhörighet kommer ofta av sig självt. Familjen, skolan, jobbet. En del känner sig inte hemma i det, eller inser att det är inte allt, och söker med ljus och lykta efter något mer som kan uppfylla tomrummet. Kyrka, sport, politiskt parti, klubbliv. För att må bra behöver vi bli sedda, lyssnade till och växa som personer. Tillhörighet är inte bara något vi vill ha, utan något som ger värde och själkänsla. Jag kan inte tvinga någon, men jag kan be att fler hittar det jag har. Den tillhörighet jag värdesätter så mycket. Den som ger mig sann trygghet och gemenskap med andra som jag. En äkta tro på Gud.

Kommentarer

Populära inlägg