Dricka te på kaffeplantage


Nu är det ju så att jag inte dricker kaffe. Har aldrig gjort, om jag inte räknar det med en hel del socker och mjölk serverat i dockservisen av porslin när jag var i förskoleåldern. Det sägs att svenskar dricker i snitt 10 kg kaffe om året, så här är jag väl aningens udda. Trots mitt otroligt minimala kaffeintag, så måste jag medge att doften är härligt hemtrevlig.  
Här i södra Afrika säger de med svensk och holländsk ankomst, som då är vana vid svart och ganska så starkt, att sydafrikanerna fördärvar det de dricker med massor av mjölk och socker, inte sällan 3-4 skedar. Fast å andra sidan är det ju inte helt ovanligt att de inte ens dricker riktigt kaffe. Det är kaffesurrogatet från växten cikoria som används. Surrogatet som mormor pratade om, det som användes även i Sverige då varor fick ransoneras under andra världskriget.  
Sydafrika är inte direkt känd för sitt kaffe, men det finns ändå en del kaffeplantage och ett ligger på landet inte alls långt från mig. Morgonens besök blev en av de sista utflykterna med Sverigegästerna, vars tid sakta men säkert nu kommer mot ett slut. Och ja, plantagets egna kaffe serveras och för cirka 9 kronor kan du få påfyllnad efter påfyllnad. Riktigt mysigt att sitta där med mitt te (!), med regnet strilandes utanför fönstret och höra den stora kafferosten ljuda i bakgrunden.

Kommentarer

  1. Det är inte för sent ännu att börja dricka kaffe :) Jag började så smått för ca 2 år sen att dricka kaffe och nu kan jag inte vara utan en kopp kaffe på morgonen…:)

    SvaraRadera
  2. Ja du, Maria.... man vet ju aldrig, fast känns rätt avlägset vid det här laget. Känner förresten en man som började dricka kaffe på allvar när han var 60.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg