Körkort


Att bo utomlands kan ibland vara aningens komplicerat. Som nu, då jag hade ett helt nytt svenskt körkort väntandes på mig för avhämtning på svenska ambassaden. Detta ställe som brukade ligga ungefär 1, 5 timma från mig och som av någon anledning flyttade och numera befinner sig betydligt längre bort. Nämligen i en av landets tre huvudstäder, Pretoria. Jag hade två val vid ifyllandet av ansökningen av det nya kortet, vilket var att personligen hämta det just där eller i Kapstaden, vilket i och för sig hade varit trevligt, men ack så låååångt att ta sig till. Alternativ ett fick det bli.

9 timmars nattbuss, en dag i storstaden och nattbussen hem igen. En något långdragen historia och därmed också ett dyrare körkort än vanligt, men nu så är det iallafall mitt! Innan man har ett permanent uppehållstillstånd i Sydafrika kan man inte ens tänka tanken på att skaffa sig ett inhemskt kort. Det roliga med det svenska är att trafikpoliserna inte har en aning om vad de tittar på då man blir stoppad, vilket händer rätt ofta kan jag säga. De vrider och vänder och börjar prata om något annat. Det internationella häftet vi måste komplettera med vill de vanligtvis inte ens kika på. Men nu såg jag att om man tittar väldigt noga, nästan vindögt, kan det högst upp i högra hörnet läsas just körkort på tre olika språk, vilket ett går fint här. 

Ok, Pretoria då. Huvudsysslan vet ni ju redan, men det tog ytterst liten tid. Det blev en hel del timmars väntande på den slitna busstationen, eftersom det inte finns så väldigt mycket att hitta tidigt på morgonen och timmarna innan det var dags att återvända hemåt. 


Tacksamt upptäckte jag slutligen ett McDonalds, granne med stationen. Som den gamla backpackern jag ändå är, så lockade det lite extra. Inte maten, men de alltid rena toaletterna där lite uppfräschning kan göras i smyg. Annars fylldes dagen med småshopping inom gångavstånd från ambassaden. Jag gillade speciellt Duncan’s Yard. Små, gulliga butiker i en gammaldags, europisk omgivning, vilket vi i mina trakter inte alls är bortskämda med till vardags. 




Kommentarer

Populära inlägg