Happy Freedom Day!


Då har Freedom Day kommit till sin ända inom bara några minuter. Visste ni att det är dagen som firas för att minnas att det idag var tjugo år sedan det första valet för ALLA i Sydafrika ägde rum? Dagen då alla, helt oberoende av hudfärg, för första gången röstade i samma politiska val, vilket ledde till att Nelson Mandela sedan blev landets välkände president. Tiden har gått. Mycket har förändrats, annat inte. Det finns helt klart mer att arbeta för för att utveckla landet än mer, men inrotade tankebanor och vanor sägs ta generationer att bryta.

Sydafrika är mästare på röda dagar, det vill säga helgdagar då vi är lediga från jobbet. De helgdagar som infinner sig på en söndag, precis som idag, medför att vi är lediga måndagen efter. På torsdag är det arbetarnas dag även här och då har vi ytterligare en dag i ledighetens tecken. Följande onsdag är ledig för att det är landets valdag och så många som möjligt ska ha möjlighet att rösta.  Jo, detta gäller även mig, fast jag inte kan lägga den röst jag bra gärna skulle vilja göra. Härligt med mycket ledighet kan tyckas, men jag kan inte sticka under stol med att det känns aningens stressigt när så många arbetsdagar helt enkelt försvinner. Men, visst ska jag göra mitt allra bästa med att njuta.

Foto taget från google. 

Kommentarer

Populära inlägg