Dagens val


“Jag ska rösta i Sverige. Nä, i Mexiko, så alla kan få hattar gjorda av nachos”. Det var Bs 7-åriga tankar kring val och röstningar tidigare idag. Ja, tänk om man kunde välja var man ville rösta och att politikerna fick arbeta kring sådana, minst sagt annorlunda frågor.  

Idag  var då femte gången sydafrikaner kunnat rösta i ett demokratiskt val. Långa köer, lite småstrul och en del arresteringar, då anhängare av det sedan länge ledande partiet gjort försök till valfusk, är väl något att räkna med. Militärer har hållit ställningarna vid vissa valställen, men enligt kvällens tv-nyheter har dagen gått relativt lugnt till i det stora hela. Efter klockan nio ikväll börjar rösterna räknas, så får vi se hur det blir. ANC beräknas vinna och fortsätta leda landet. Delade meningar råder bland landets befolkning och visst har även jag åsikter, men det tragiska i kråksången är att jag som svensk inte får lägga min röst. Jag tycker minsann att jag som skattebetalare i landet borde få min röst hörd också, men det enda jag kan göra är att be att ansvarstagande och visa politiker hamnar där de ska.

Lediga som vi var, så tog vi en liten sväng för att kolla läget, man vill ju vara med på ett hörn ändå. Kön ringlade sig i solskenet mot tältet, där själva röstningen gick av stapeln. Ett annat tält på området tillhörde ett av partierna, som i sista stund försökte ragga fler röster. Och iår igen, delade de ut knalliga partipolitiska t-shirtar. Ett svart streck målas på nageln och en bit ner på tummen med en permanent tuschpenna när rösten är lagd, allt för att hålla ordning. Från vissa håll har det uppmuntrats att ta med en egen penna, eftersom de som används inte kommer visa hållbarhet. Media har också gått ut med att ingen ska ta selfies i röstbåset, för att inte riskera att anonyma röster sprids på nätet. Jo, det är mycket att tänka på ...


Val är viktigt.  Det är ju ändå folket som väljer de som ska leda landet de nästkommande åren. Och har man inte röstat, har man inte så mycket att säga till om. Det går liksom inte att klaga eller ha åsikter då. Så, gott folk, ni vet vad ni ska göra då det är dags! 

Kommentarer

Populära inlägg