Kampanjer och satsningar


Köp ett flingpaket och ge ett barn frukost. Ett av de världskända flingmärkena har just nu en kampanj, där en liten summa av priset på varje paket går till att sponsra 25 000 sydafrikanska skolbarn med frukost varje skoldag det här året. Allt för att koncentrationen och därmed skolprestationen ska bli bättre. Som ni kanske kommer ihåg var jag nyligen några dagar i ett naturreservat, även där satsas det på skolbarn. Inkomster går till att förbättra utbildningen i en skola i samma område, där resurser är få och barnen många . En mataffärskedja där det handlas med jämna mellanrum eftersöks det personer som vill skänka begagnade böcker som ska tilldelas skolor och bibliotek. Det är en hel del av den här varan, och några slantar här och där kan i slutändan bli en hel del.

Man kan lätt tro att Sydafrika enbart är ett semesterparadis med ständig sol och vackra vyer, men skrapar man bara lite på ytan. Om man tar sig utanför de välbärgade områdena. Där kan både fattigdom och hopplöshet hittas. Hur mycket de ovan nämnda satsningarna hjälper kan jag inte säga, men nog gör de skillnad på olika sätt. Financiellt, utbildningsmässigt och inte minst att fler kan få upp ögonen för andras förhållanden. Kanske uppskatta lite mer hur bra vi ändå har det. En dag hoppas jag att se hur de underpriviligerade skolorna, familjerna, de unga och äldre på egen hand kan få ekonomin att gå runt. Att de inte ska vara beroende av andras pengar, utan klara det själva. Jag känner mig hoppfull och ser fram emot de rapporter som i framtiden kan komma in efter att organisationens samhällsarbetare utbildat hundratals mammor i några av byarna kring oss inom ämnet ekonomi. Jag tror och hoppas att deras syn på pengar ska ändras, att det ska bli naturligt att planera mer. Finns det kunskap kommer oftast hopp, självkänsla och framtidstro, som i sin tur kan leda till förändring! 

Kommentarer

Populära inlägg