Som i en helt annan värld


Mitt i den lilla kåkstaden, bara ett stenkast från golfbanan, spenderade en del av kollegorna och jag halva söndagen. På liten yta bor tusentals människor, stora och små, som i en helt annan värld. Skjul efter skjul, sida vid sida. Olika bakgrunder, personer från olika delar av landet. Många har kommit för att hitta jobb i turistorten, andra för att de inte har någonstans att ta vägen, ytterligare andra för att livstilen ligger dem nära.

Att en kåkstad inte är den ultimata uppväxtmiljön håller nog de flesta med om. En miljö som ofta bjuder på våld, fattigdom och osäkerhet är inte direkt passande för de små. Inte för någon. Men, där i denna tragiska, nästan laglösa, men ack så intressanta värld, ligger ett dagis inhägnat av höga staket. Lite som en fristad. Just där samlades vuxna och barn dessa eftermiddagstimmar, för att vi, dagispersonalen och några andra samarbetspartners anordnade aktiviteter, där barnsäkerhet låg i fokus. Det bjöds på passande film och popcorn, lärande och lek, så att ytterligare några hade möjligheten att få upp ögonen för att se barn, lyssna till dem, skydda dem och förstå vad som verkligen är viktigt. 




Många kom, timmarna försvann snabbt. I skymningen tog vi oss åter hemåt, till hem som klarar både regn och storm. Med alla bekvämligheter du kan tänka. Sakta körde vi förbi de små, fantasirika husen, där eldarna lös klart redo för kvällens måltid. Tankarna handlade om det jag tar för givet och hur tacksam jag är för allt jag har och får vara med om!

Kommentarer

Populära inlägg