67 minuter


Bara för att Nelson Mandela inte längre lever, betyder inte alls att han glömts bort här i landet. Sedan ett antal år tillbaka har hans egna födelsedag firats genom att vanliga samhällsmedborgare, sådana som du och jag, gör en speciell insats under 67 minuter för att hjälpa landet på traven. 67 minuter är en minut för varje år denne specielle man strävade efter en bättre värld. I år, eller ska jag säga idag, var Mandela-dagens fokus lagt på att städa upp kring vägar, gator, tomter, i  byar och städer. Ja, egentligen överallt. Då en allemansrätt lyser med sin frånvaro och kunskap om återvinning är knapp hos många, så är initiativet bra. Jag hoppas bara det kan hålla i sig efteråt, så att Sydafrikas skönhet kan ses ändå bättre.

Nu är det ju så att jag och min närmaste kollega varit helt och hållet upptagna med att utbilda bymammor mest hela dagen, så det var inte direkt tid för extra städning för oss. Men, visst kan 67 av dessa jobbminuter ses som ett samhällsbidrag ändå? Nog gjorde vi något extra alltid. Det blev en uppskattad överraskningslunch åt damerna med mat hämtad från favoritsnabbmatskedjan i tätorten, så här på kursens allra sista dag. Minutrar använda på annat sätt. 

 Uppskattad måltid.

Diskning i det fria. 

Kommentarer

Populära inlägg