Ogenomtänkta skvaller

Har du någonsin tänkt på att det du säger påverkar andra? Det spelar egentligen ingen roll om det är positivt eller av det mer negativa slaget. 

Igår morse fick jag mig en liten tankeställare inom detta ämne efter att ha lyssnat till vår rakt-på-sak-pastor. Det var ju egentligen inte ett revolutionerande påpekande, mer av en påminnelse. Det handlar om att det jag lite hafsigt berättar för dig om någon annan. Det där lite smaskiga, skvallriga jag säger utan att tänka. Det som kan ge rejäla effekter. Att jag skadar den jag talar om, är kanske inte så svårt att förstå. Speciellt om personen ifråga får reda på det. Men att det också skadar dig och även mig själv tänks det inte så noga på. Hela tre personer får lida av mitt ogenomtänkta skvaller, som kanske bara har ett uns av sanning i sig. Dig, mig och tredje person. Både din och min syn på den jag skvallrar om förändras av det jag säger. En fjäder blir lätt en hel höna. Att hålla sig till det som bygger upp, säga det som ger en mening, borde ju vara det som attraherar oss. Inte tvärtom. Vad tjänar vi egentligen på att höra om andras misslyckanden? Ska vi inte ta och öva lite grand och fokusera på det som borde vara mest relevant? Det som är uppmuntrande, sunt och till och med glatt gör livet lite lättare och absolut trevligare att leva.



Kommentarer

Populära inlägg