Något litet

Plötsligt finns det bara där. En liten detalj som lyser upp ett helt rum, eller som gör en annars tråkig eller ibland nästan tragisk omgivning speciell. Något litet som ger liv. För mig är det ofta färger inblandade, men inte alltid. Kanske har jag sinne för detaljer, men förmodligen inte det mest självklara för andra.

I kåkstaden tidigare i veckan kunde jag inte motstå de nyskrubbade gosedjuren hängandes på tvättlinan. De stack ut mot allt det andra och påminde om den glädje de förhoppningsvis ger någon liten, lekglad småtting där bland rucklen.
Någon dag senare i klassrummet långt, långt ute på landet, där böckerna låg i hög längs väggarna, fanns den väl använda skrivtavlan läraren använder då hon undervisar barn med inlärningssvårigheter. Där framme vid tavlan fastnade mina ögon vid det udda, färgrika bokfacket jag fortfarande funderar på vad det används till.

 Detaljer som ger skillnad, som gör världen lite vackrare. Iallafall för mig.

Kommentarer

Populära inlägg