En utlandssvensks fritid

“Vad gör du egentligen på fritiden?” En vanlig fråga som ständigt dyker upp då jag, som utlandssvensk, av olika anledningar stöter på personer från hemlandet. Kanske har de en lite väl romantisk bild av vardagslivet utomlands och tror att det ska vara väldigt speciellt. Jag ler lite för mig själv, och önskar att det vore så. Bara för att jag kanske inte har det mest vanliga jobbet i ett på många vis fantastiskt semesterparadis, så betyder det ju inte att jag också har ovanliga timmar utöver arbetet. Förmodligen har jag gjort en och annan person besviken, då jag berättat hur jag också laddar tvättmaskinen med plagg som behöver fräschas upp, hur jag diskar högar av disk för hand och hur jag somnar på soffan framför dåliga (och bra) tv-program. Hur jag gör storhandlingar på fredagkvällar, ofta sjungandes till mataffärens radio, hur jag rensar ogräs utan handskar och fightas med ungar, som inte alltid känner för att lyda, under söndagsskollektioner.   Hmmm, jag kanske inte talar om detaljerna, men ungefär så ...  

Kommentarer

Populära inlägg