En god jul, frid och välvilja


Jag vill önska dig en riktigt härlig julhelg, där stress och måsten känns avlägsna, och där du kan koppla av en liten stund och njuta av närheten av dem du tycker om. Men, som tidigare år vill jag återigen leda tankarna till det som betyder något.  (Om du har fått mitt senaste nyhetsbrev känner du förmodligen igen likheterna i texten nedan.)

Jag tror att vi alla vet att själva julfirandet handlar om Jesu födelse och hur denna lille knatte faktiskt var jordens frälsare, din och min räddare. Vårt hopp om en bättre värld, en himmel förberedd för oss. Men hur ofta tar vi oss tid att begrunda det fantasktiska som faktiskt hände då för länge sen?

Kanske har någon av er hört sången I Heard the Bells on Christmas Day, som är lika aktuell idag som för ungefär 150 år sedan när den skrevs som dikt. Handlingen är kring hur någon slåss med insikten om att julens budskap är frid och välvilja åt alla människor och hur det egentligen fungerar i en fallen värld där hatet hånar just detta. Känns det igen i den tid vi lever i nu? I Sverige, i Sydafrika? Överallt skulle jag tro. De rader som talar starkast till mig är de där det sjungs om hur vi kan höra de goda nyheterna, hur vi kan ta till oss friden och göra goda saker mot våra medmännsikor, om vi bara öppnar våra hjärtan. Öppna upp, lyssna riktigt noggrant och agera! Så enkelt är det!

Kommentarer

Populära inlägg