En trevlig överraskning

Skynda er till Mrs Dlaminis hus, vi har något att diskutera”. Budskapet gick från familj till familj och snart var fostermammorna samlade, något undrande. Vad är det nu som har hänt? Kanske kan det ses lite småelakt att skynda på damerna på så sätt, men då de såg min kollega och mig och fick förklarat för sig vad de stora, blå kassarna på golvet handlade om, förändrades frågorna till skratt och spontana tacktal. En trevlig överraskning en helt vanlig eftermiddag. 

Ett företag på orten där organisationen är belägen har skänkt de mest tankefulla julklappar till 40 familjer, som vi fått förmånen att förmedla eftersom vi har kontakterna. Valet blev de familjer som är aktiva i våra supportgrupper. Och mer tacksamma mottagare är svårt att hitta. Kvinnorna pratade om att påsarnas innehåll kommer bidra till det kommande högtidsfirandet. Så nu vet vi iallafall att de flesta fosterfamiljer kommer få en riktigt bra måltid tiden kring jul. Diverse grönsaker, rotfrukter, ris och kyckling, som räcker åt många.  


Vi har sedan fortsatt att köra vidare under veckans lopp, från hem till hem, från by till by, med en fullastad pickup. En trevlig syssla vi inte vanligtvis gör, som kommer sig av någon annans önskan om att få bidra och stötta.

Om du har svårt att bestämma dig för vad dina nära och kära ska få i julklapp om bara ett litet tag, så kanske något i den här stilen, men lite mer långsiktiga projekt, kan vara något. Det finns många behov på organisationen jag arbetar för. Vill ni vara med på ett hörn kontakta mig på barfotamedak@gmail.com och jag lotsar er vidare till hemsidan för mer information. Kanske tycker du att din lilla penning är som en droppe i havet, men då ska du veta att det gör skillnad! Jag ser det hela tiden. 

Kommentarer

Populära inlägg