Strunta i den sydafrikanska rädslan

Barnkalas är ju något alldeles speciellt. Det jag kommer ihåg från mina egna är presenter i form av porslinshundar, korv med bröd kring köksbordet, spontana lekar i rummet med de oranga tapeterna och bara tjejer som gäster. En gång om året, inomhus och med täckjackor och overaller hängandes i hallen.

Som nämnt var det ju Bs efterlängtade födelsedag häromdagen, vilket så klart följdes av ett ännu mer omtalat kalas. Som den låtsasmoster jag ändå är var det självklart att jag gav en hjälpande hand, så att allt kunde flyta på utan större missöden.  Min erfarenhet som barnkalasfixare åt min nästan två år yngre bror, när jag förmodligen var kring 10, kom till använding. Då var det egensnickrad tipspromenad som gällde, nu lekar. 

Det härliga i kråksången är att december i Sydafrika, betyder sommarvärme och stora möjligheter att spendera tiden ute. Vilket skedde, även då regnet duggade fint ... men, då de flesta av Bs gästers föräldrar härstammar från europeiska breddgrader struntade vi i den sydafrikanska rädslan för regn och körde på som om vi vore i Sverige eller så...
 Vad är ett partaj utan tårta?
 Hederliga, gammaldags lekar är helt klart mest uppskattat.
Inget pool-party, men det gick ju inte att låta bli ...

Kommentarer

Populära inlägg