Arrive alive. Speed kills.

Kan ni också få sådana där lite väl djupa tankar ibland? Åtminstone händer det mig då och då. Jag och min kollega var på väg till en stödgrupp och hämtade upp några fostermammor på vägen. Jag rattade fram på den asfalterade körbanan med alla dessa människor promenerandes i  vägkanten. Det var varmt, vindrutorna var nervevade och allt var precis som vanligt. Helt plötsligt blir det kristallklart för mig hur väderfull en enda liten persons liv är. Nog vet jag det innan, men det här var starkare. Om en bilolycka nu skulle ske och samtliga passagerare inklusive mig som förare skulle dö, tänk hur många andra som då skulle bli påverkade.  Fyra personer som på något sätt är sammanlänkade med makar, barn,  barnbarn, syskon, syskonbarn, föräldrar, kusiner, grannar, kollegor, vänner och bekanta. Ett liv som slocknar och så många vars fortsatta tid snabbt blir annorlunda. Det är värt att tänka på! Och något jag gärna skulle vilja påminna alla helt galna trafikanter där ute om. Precis som vägskyltarna på sydafrikanska motorvägar säger vill jag också påpeka:  “Arrive alive. Speed kills”.  Ta hand om er och kör försiktigt!!! Iallafall jag har mer att uträtta innan min tid är kommen. 

Kommentarer

Populära inlägg