Det är ju så ofantligt olikt


Skolan är en helt annan värld här. Borde jag inte vant mig vid det här laget, tycker ni nog. Men det är inte så lätt, det är ju så ofantligt olikt. Det är inte bara det att skolåret börjar i januari och har hela fyra terminer, att många barn börjar ettan ett år tidigare än de svenska och att betyg sätts på allt från uppförande till matematik och andraspråk redan från första klass. Varenda liten pinal ska märkas med namn, inklusive kritorna. Föräldrar förväntas att sitta och heja på då deras barn spelar klassmatcher i fotboll, cricket eller landhockey mest hela tiden på bästa arbetstid. Packade lunchlådor är ett måste och skoluniform är obligatoriskt. 

Nu när sommarlovet går mot sitt slut är det hektiskt där ute. Även jag får ta del av hysterin. Å jobbets vägnar. Så, idag har jag, under årets hittills varmaste dag, stått i köer med svettiga ben för att köpa plagg till skoluniformer över disk och plockat pennor, saxar och bokomslagspapper från hyllor. Fyra, fem affärer senare och det var klart. Beställt skolböcker i bokaffären har jag också fixat, fast tidigare. Hmmm, här behövs verkligen tid och ekonomisk tankeförmåga för att få allt att gå ihop innan skolastart. Men, det är väl det enda vi har. Tid och pengar. Eller, hur var det nu igen? 



Kommentarer

Populära inlägg