Han gjorde det för mig

Jag hade läst en del av Max Lucados barnböcker tidigare, de där roliga, tänkvärda och fantasistarka berättelserna som både barn och vuxna kan uppskatta och förstå, när en av hans böcker för vuxna dök upp i second hand-butiken. Inte tänkte jag något nämnvärt på att temat hade med påsken att göra just då, men betalade och den blev min. Nu är sidorna lästa och jag kommer absolut återvända till boken då och då. Budskapet om Jesus, Guds ende son, som blev straffad på samma sätt som de riktigt tungt kriminella, hans smärta och kärlek för alla, hans vilja att dö och återuppstå för oss, varför det var nödvändigt, allt det där som kan vara så svårt att greppa ... det tas upp på ett sätt som får tankarna att vandra på sätt de inte har gjort förut. Kanske är det här levande för dig redan, eller inte alls. Iallafall, boken är helt klart en rekommendation;  “He chose the nails” av Max Lucado.

Ni som är rädda för dikter, tänk om och läs detta lilla smakprov med högsta prioritet påsktema.

The diadem of pain
which sliced your gentle face,
three spikes piercing flesh and wood
to hold you in your place.

The need for blood I understand
Your sacrifice I embrace,
But the bitter sponge, the cutting spear,
the spit upon your face?
Did it have to be a cross?

Did not a kinder death exist
than six hours hanging between life and death,
all spurred by a betrayer’s kiss?

“Oh, Father“ you pose,
heart stilled at what could be,
“I’m sorry to ask, but I long to know,
did You do this for me?”

Tillsammans med alla mina kristna syskon världen över är mitt svar ett klingande JA! Han gjorde det för mig, dig, för oss. (Behöver du översättning använd gärna google eller fråga någon som kan hjälpa till ;)). Det här är ena delen av påskens budskap. Han  led för alla missgärningar inkluderat mina. Lidandet som ledde till att jag inte behöver dö för mina synder. Han har gjort det i mitt ställe. Men bara om jag vill. Budskapet vänds i glädje när Jesus återvänder från det döda. Döden var inte stark nog att behålla honom. Förstår jag att Jesus uppstod och att Han gjorde det för mig är jag välkommen att fira med Honom. Hans gåvor till mig är en levande relation med Gud och ett liv i himlen då mina dagar på jorden tagit slut. Ett budskap, inte bara viktigt i påsktider, utan varje dag. 

Kommentarer

Populära inlägg