24 timmar om dygnet

Men jag bor ju i ett hem, där jag känner mig trygg” var Bs svar då jag undrar om han kommer påminna sin lärare om att årets barnskyddsvecka väntar. Vad gott att han tycker det, tänker jag med ett varmt hjärta, då jag fortsätter att tala om alla de barn som inte har det så bra där de bor och att det är viktigt att komma ihåg det.
Det mesta har hägrat kring just barns säkerhet den här veckan, även om den nationella barnskyddsveckan helt plötsligt blev ändrad till nästa vecka. Då vi redan planerat det mesta, körde vi på som om inget hänt. 600 skolelever har vi pratat med, en kvinnogrupp i en av byarna har undervisats samt personalen på vårt jobb. Vi vill att förståelsen kring barn och deras rättigheter att få känna sig säkra i alla lägen, 24 timmar om dygnet, ska bli vitt spritt. Vad kan barnen göra själva? Vad kan vi vuxna göra? Det här är inget speciellt för socionomer och poliser, utan för oss alla. Dig och mig. Alla kan vi medverka, eller rättare sagt, bör medverka till att det blir sanning.
En alldeles egen barnskyddsvecka är bra, då det fokuseras speciellt på detta viktiga ämne, även då många med mig inser att det borde vara självklart varje vecka, året om. Jag har sett och hört det ena värre än det andra genom åren, men jag vill inte ge upp hoppet om att positiva förändringar kan ske. Och, det sker.... för det har jag också sett. 

Kommentarer

Populära inlägg