Den andra sidan av historien

Det är inte varje dag man går på bokrealese och filtrerar sig med olika författare. Men en ljummen höstkväll, på ett tak i miljonstaden, för bara några dagar sedan hände det. Stämningen var hög, och vad kan egentligen förväntas då själva författaren, boken och de som inledde kvällen alla fokuserar på ett bättre samhälle? Ett positivt Sydafrika. Inte bara genom skrivna ord, utan även genom att aktivt agera inom många områden i en trasig värld. Med ett mål i livet att inte se tillvaron i mörker utan att se det som så många inte inser. Den andra sidan av historien, den andra sidan av myntet.  Möjligheterna.

Det var uppmuntrande att få det jag redan visste bekräftat. Det jag många gånger tänkt, det jag kan bli så frustrerad över, men kanske inte ofta uttryckt. Hur nyheter, politiker och andra inflytelserika personer svärtar ner våra intryck. Hur vi ser omvärlden i ett negativt ljus på grund av det vi hör. Men, vi vet inte allt. Vi har bara hört en vinkling, ett synsätt. På något förunderligt sätt attraheras människan så gärna av det onda, jobbiga och tragiska. Vi tror på det fullt ut och det värsta av allt är att vi tenderar att sprida vidare det destruktiva budskapet. Inte mycket är bra. Bokstavligen ALLT går att klaga på.

Nu är det verkligen inte så att jag aldrig gnäller och knorrar. Jag är, precis som du, inte perfekt. Men jag vet att förändringar börjar med mig. Bara jag kan bestämma mig för att se möjligheterna och göra något åt det. Jag kan börja kommunicera med andra om det ljusa i tillvaron, det som är bra och det som fungerar. Tro det eller ej, vi kan alla vara ett redskap till ett mer positivt samhälle. Och det är i det lilla, större handligar härstammar.  

Kommentarer

Populära inlägg