Hur visste ni?

Just nu rapporteras det om att omkring 800 miljoner människor världen över går hungriga varje dag. 800 miljoner individer som går med hungriga magar. 800 miljoner! Och då talar vi inte om personer som bara väntat lite för länge mellan måltiderna, utan dem som inte har tillgång till tillräckligt med mat för att kunna leva ett värdigt liv. Statistik är oftast svårt att ta till sig. Det är ju trots allt ‘bara” siffror, men detta världsmeddelande kom som sänt till mig. En extra påminnelse precis efter att jag mött en av dessa siffror. På riktigt.

Efter barnskyddsveckans lektion med kvinnorna i byn, inte alls långt bort från centret, överraskade vi deltagarna med en liten gåva. Pulvergröt i påsar, som bara behöver blandas om med vatten. Ett företag på orten hade tidigare gett organisationen så många paket att vi helt enkelt inte kan göra slut på allt själva. Vi har delat ut till dagis, skolor, fosterfamiljer och nu till dem. Så står hon där, kvinnan med den röda blusen. “Hur visste ni att jag inte hade något kvar att äta där hemma?” Hon öppnar upp sig för min kollega och berättar hur hon och maken är utan jobb, men lever på den minimala pensionen. De tar hand om tre barnbarn, den yngsta i förskoleåldern. Hennes egna barn, numera vuxna, har problem med missbruk och rättsväsendet. Pengarna är slut och det är en hel vecka kvar till nästa utbetalning anländer. Jag undrar om de är räknade, eller tillhör kvinnan och hennes familj det mörkertal statistiken inte kommer åt?

En svensk utrikeskorrespondent skrev helt nyligen något som verkligen slår huvudet på spiken, hårt och ljudligt. Hon har sett och hört fruktansvärda ting och finner det obekvämt att återvända till hemlandet för att mötas av journalister och feminister som helt och hållet fokuserar på om en känd manlig författare eventuellt förmedlar hat mot kvinnor i en påhittad roman. Hon undrar om det är vad Sverige anser vara viktigt vad det gäller trygghet och jämlikhet? Jag kan bara hålla med. Jag har svårt för sådant jag med. Har man sett, hört och upplevt. Har man träffat dem det berör och hört deras historier förändras man på djupet. Hjärtat får ett annat slags liv och slår på ett nytt sätt. Det som sker runt omkring går inte längre att ignorera.

Ni som tvivlar på om era donationer, pengar, prylar, kläder eller tid, faktiskt gör nytta. Tänk om, det kommer till användning! Jag har sett det med egna ögon många gågner. Även det lilla kan göra stor skillnad för någon. Denna någon, skulle faktiskt ha kunnat vara du!  Eller, ska jag dra det till sin spets?  Imorgon kanske det är du (läs JAG) som behöver hjälp!!!

Kommentarer

Populära inlägg