Han stod där

Han stod där, liten med stora ögon. Fem-åringen verkade aningens nyfiken, men ändå ganska nöjd mellan de stora, vuxna männen tidigare idag. Att han förmodligen inte förstod någonting som sas verkade inte spela någon roll alls. Jag gick förbi för att uträtta ett ärende någonstans utanför mina kontorsväggar.  Efter en stund passerade jag igen och där stod han. Fortfarande. 

Jag har sett det förut, men återigen fick jag det bekräftat för mig hur viktigt det är för killar, små och stora, att ha män omkring sig. Förebilder att ta efter. Som på så många center för barn, har även vi mestadels kvinnor. Inte en enda man som arbetar direkt med ungarna just nu, men några som har andra sysslor. Inget fel på alla dessa kvinnor, men något saknas.  Jag pratade lite med en av männen senare under dagen. Han brukar ta sig lite tid för de små. Skämta lite, busa lite. Inte för att han måste, men för att han vill. Kanske kommer den lille pojken från en av alla dessa familjer utan någon manlig närvaro, kanske inte. Kanske sätter de få män han ibland har tillgång till nu spår i hans liv. Jag vet inte. Men vad jag noterade var en hungrande kille, som tar tillfället i akt att spendera lite tid med dem han absolut ser upp till. Dem han ser som spännande och vill likna. 

Kommentarer

Populära inlägg