Upp och nervänd

I kväll är jag tacksam över nyduschad hud som doftar rent, för god kvällsmat som mättar och för att jag kan känna mig trygg i ett hus som känns hemma. Och så för haglet, som helt plötsligt anlände och blev till stor glädje för husets unge herre.  Det är inte speciellt mycket som vill till för att vi ska känna oss aningens glada. Iallafall om vi tänker efter. Tänk lite till och vi vet djupt där inne att vi är förunnade något som inte är självklart för alla. Bara det borde göra oss ännu lite mer tacksamma.

I en värld som verkar totalt upp- och nervänd, där facebookinlägg och tidningsartiklar om verkligt, utsatta människor antingen skapar stark medkänsla eller stort motstånd. En värld, vars länder kämpar på. Där politiska åsikter upprör eller hyllas, där människor blir allt mer själviska medan bara några få gör massor för att hjälpa andra. Det känns nästan som att jag tittar på lite på avstånd. Tjuvtittar från landet som upplevt mycket ont genom åren, där det vände, men som precis som överallt annars fortfarande kämpar på med snarlikna saker som på mer nordliga breddgrader. Vad hände där borta i barndomslandet, eller ska jag säga Europa? När svängde det, eller har det alltid varit så, fast undangömt? Har vi inte kommit längre? Var är empatin, förståelsen och viljan att gå en mil i någon annans skor?  Hänger alla skrämmande och ogenomtänkta åsikter och handlingar bara på en rädsla att våra självklara bekvämligheter ska försvinna från oss?

Din och min attityd har styrka, så mycket mer än vi tror. Klaga gör vi alla, men till vilken nytta? Vi mår sämre, precis som de som vi förpestar runt omkring oss. Klagande öppnar upp för mer negativitet och inte helt oväntat till ännu större problem. Min oro och den osäkerhet över det jag egenligen har alldeles för lite kunskap om, leder lätt till missnöje. Tänk om vi istället skulle välja att låta våra upprörda och ofta förvridna känslor sluta leda oss, och välja att uppskatta och glädja oss istället? Att se möjligheterna och göra något för att stötta. Då skulle världen vara en bra mycket bättre plats för oss alla. 

Kommentarer

Populära inlägg