Det är villigheten som räknas

Visst har vi alla hört saker som “hade jag bara varit yngre/äldre, då ...” eller “om inte ..., då skulle jag...”. Vi har förmodligen sagt det själva. Mer än en gång. Om vi försöker hitta undanflykter eller om det bara är något vi säger, vet bara vi. Det sammanhang jag hört dessa uttryck mest är nog ändå vad det gäller volontärarbete, som jag ändå har viss erfarenhet av.  Alltså, frivilligarbetande utan lön. Något vi gör för att vi vill hjälpa, stötta och vara händer och fötter åt andra.

I nyhetsflödet kan jag läsa hur människor just nu hjälper de som är på flykt genom Europa. På vägen eller vid själva ankomsten.  Det är gott att se att människor äntligen har vaknat, men att det måste ske något stort, otäckt och oförståeligt innan det sker är ändå tragiskt. Att finnas till för andra borde ju egentligen komma helt naturligt. Hela tiden. Utan personer som frivilligt ger av sin tid skulle inte något samhälle fungera någon längre tid.

I ett land som det jag lever i är volontärer vanligt. Inom den organisation jag arbetar, har vi både lokala och internationella. Någon bakar cup cakes och inhandlar små presenter åt centrets barn då de har födelsedag, så de också ska få avnjuta kalas. Någon leder barngrupp med sång, lärande och lek. Andra skjutsar till skolan eller till doktorn, byter blöjor, assisterar i förskolan, skalar potatis i köket, sorterar donerade kläder, målar fönsterkarmar, hjälper till med läxor eller uppmärksammar barnen med speciella behov lite extra. Allt gjort med hjärta och själ, och utan någon som helst lön. Det hela har inget med ålder, eller ens erfarenhet att göra alla gånger. Skulle detta kunna vara något för dig , eller någon du känner? Hör av dig!

Självklart vet jag att inte alla passar in överallt och att vi har olika gåvor och talanger att använda, men jag tror inte att det är meningen att vi behåller dem för oss själva. Är det  rätt tid vi väntar på, så  kommer vi förmodligen vänta länge, länge. Det som räknas är inget annat än villigheten.

"We make a living by what we get.
We make a life by what we give."
Winston Churchill


Kommentarer

Populära inlägg