Kombinationen poliser och äktenskap

Det senaste har jag kört rakt igenom en hel massa körkortskontroller utan att bli stoppad. Det är inte direkt hur det brukar vara. Dessa poliskontroller finns det gott om och ofta, ofta stoppas man. I alla fall jag. Om det beror på mig eller den lilla, slitna golfen jag kör för det mesta, kanske kan diskuteras, men stoppas gör jag. Mitt rekord är tre gånger, på en dag, på samma ställe!!! Om det gör mig nervös? Nej, inte det minsta. Mer full i skratt. Jag vet ju redan att de bara kommer vända på detta konstiga, lilla kort, fram och tillbaka, utan att kunna läsa eller förstå ett enda ord på det. Och inte är de intresserade av det internationella körkort, jag så händigt måste bära omkring på i alla lägen. De litar tydligen på vad jag säger och känner inte alls för att läsa denna grekiska som en av dem sa en gång. Hur konversationen kommer lyda vet jag också redan innan jag stannat till vid vägrenen.

Polisen: Du som varit här så länge, borde ju ha ett sydafrikanskt körkort vid det här laget. Jag:  Det tycker jag med, men det går bara om man har ett permanent uppehållstillstånd. Polisen: Men, då är det bara att gifta sig, så är det fixat.

Eller: Polisen: Är du gift, jag ser ingen ring på ditt finger? Jag: Det tänker jag inte säga till dig. Polisen: Men, var kommer du från förresten?  Jag: Europa, långt borta från SA. Polisen: Men om du inte är gift, så kan jag ju resa dit med dig. Jag: Hahaha, just det... time to go!

Allt medan de vänder på kortet utan att titta. 

Kommentarer

Populära inlägg