Väldigt vanliga frågor svenskar i Sydafrika får


Har du testat på utlandslivet lite grand, så känner du troligtvis igen det här. Det kan ju i och för sig variera lite var du styrt kosan runt jordklotet, men nog kan frågorna vara likvärdiga. Så där ogenomtänkta och lite kluriga.  Där jag befinner mig i soliga Sydafrika, så lyder den förmodligen allra vanligaste konversation med en nyfunnen bekantskap, ungefär så här.

Person: Jag hör att du inte kommer härifrån. Var är du ifrån egentligen? England?
Jag: Ööö ... *tänker: är mitt uttal så fantastiskt? Tror inte det jag ... Nej, inte direkt. Jag är från Sverige, nästan så högt upp du kan komma i Europa.
Person: Åh, Schweiz.
Jag: Nej, Sverige. Det är ganska så stor skillnad mellan länderna.
Person: Vad talar ni för språk där? Schweiziska?
Jag: Svenska.  
Person: Jaha, och vad är ni kända för då?
Jag: Abba, Volvo, Roxette, Nobels fredspris och lite sånt.
Person: ?
Jag: Åh, du är en hel del yngre än mig. Låt mig tänka .... Swedish House Mafia. Har ingen aning om vilka låter de spelar, men de är kända.
Person: Just det, är de svenska? Det skulle jag ju nästan kunnat klurat ut. Hmmm, Sweden ... 

Japp, om det finns svenskar som fortfarande tror att just vårt hemland är universums centrum kan ni börja tänka om. Så kända är vi faktiskt inte. 

Kommentarer

Populära inlägg