En speciell ankomst

Nu har årets absolut mysigaste period anlänt. Ja, även utan bitter vinterkyla, så är adventstider ändå speciellt. Då kvällsmörkret sänker sig kring 19-snåret och stjärnan lyser upp vardagsrummet känns det precis lika välkomnande och trevligt som det ska.
Sydafrika är för närvarande julpyntat upp till tänderna, men något fokus på adventsfirande finns inte alls. Förutom hos oss då. Första ljuset är tänt, kalenderns luckor öppnas och inte att förglömma högläsningen ur boken där personer berättar självupplevda julminnen där Jesus spelat en stor roll. För ni kommer väl ihåg att det hela inte bara handlar om pynt och nedräkning inför kommande högtid, utan om Herrens ankomst, som ju advent faktiskt betyder. Tänker jag på det, så kan nog tiden innan jul nästan beskrivas som högtidlig.
Hur är det med pepparkakorna då? Jodå, om någon undrar, så blev jag glatt ägare av en burk då en givmild person från nordligare breddgrader nyligen besökte centret. Så även dessa kan glatt knapras emellanåt. 

 Pyntad storstad tidigare i veckan. 


Kommentarer

  1. Här knapras det allt pepparkakor och dricks glögg de kyliga dagarna. Jag hörde berättas om afrikaresan från pepparkaksgivaren häromdagen :)

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig det. Hon hade ringt till mor också. Tyvärr blir det ingen glögg här, om jag inte av någon anledning får för mig att hitta ett recept och göra egen. God fortsättning av advent! ❇

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg