Jag har valt att se

“Som det ser ut på mitt facebook-flöde ikväll, så verkar det som att jag bor i ett hemskt, hopplöst land ... trots det interagerade jag med alldeles för många vackra och intressanta, talangfulla och smarta människor idag för att inte tro på det ens för en sekund! Du kan behålla din depression, mitt Sydafrika är underbart, rör sig framåt och är FULLT av hopp.”

Denna fria översättning av ett av förra veckans meddelanden på just fb får mitt fulla stöd. Det är ju precis så det är. Vi kommer alltid ha negativa kommentarer runt omkring oss, men jag måste bestämma mig för vad jag håller mig till. Jag skulle kunna välja att bara se det korrupta, våldsamma och tragiska, men jag ser ju det andra också. Jag kan se det vackra och det andra gör för att bygga upp människor och samhällen. Jag ser dem som aldrig någonsin ger upp, utan fortsätter kämpa för vad de tror på. Jag ser förändringarna som skett under åren. Positiva sådana. Jag ser hur fler och fler funktionshindrade människor syns på allmänna platser, hur de inte längre göms undan. Jag ser hur skolor och andra plattformar skapar ett helt annat klimat, som leder till att vänskap blir allt vanligare mellan människor med olika nyanser på huden. Jag vet hur det varit här, även om jag inte kan förstå det. Jag vet att det är långt kvar till ett perfekt samhälle där allt fungerar smidigt och effektivt, men jag känner förhoppning och förväntan. För jag har valt att se det andra också. 

Kommentarer

Populära inlägg