Ord, fraser, sånger och klickljud

Någon undrade om jag lärt mig något afrikanskt språk, nu när jag bor i södraste Afrika.  Jag önskar att det verkligen var så att jag numera talade  flytande zulu, eftersom det är det språk som är vanligast i mitt område. Nog har jag lärt mig lite, men ack så svårt det är. Några ord och fraser här och där, samt en hel del sånger. Lektioner togs under en period, men gramatiken är helt omöjlig för en sådan som mig, som alltid tyckt det är svårt att förstå, vilket språk det än är. Klickljuden har jag där emot inte några större problem med. Sydafrika har 11 officiella språk och engelska är ett av dem, så det är det jag använder mig av. Hemma och på jobbet,  med hjälp av kollegans översättande när det behövs.

Just nu har hushållets yngste medlem fått ett ökat intresse av afrikanska språk. Det är han som kunde både engelska och zulu flytande som liten knatte, men som tappade allt intresse av modersmålet när livet förändrades och han fick en alldeles egen mamma (och aunty), trots mycket uppmuntrande att hålla språket levande på alla möjliga sätt. Men, nu har ordboken tagits fram och läses som skönlitteratur under frukosten och i sängen på kvällen. Förhoppningsvis håller det i sig lite längre än bara några dagar. Boken innehåller iallafall hela fyra språk, som faktiskt alla används omkring oss på ett eller annat vis.

Så, kära frågeställare, jag hoppas att din fråga har blivit besvarad och att du numera vet hur det går till hemma hos oss.


Hamba kahle! Hej då!


Kommentarer

  1. Tack för svaret. Själv kämpar jag på med den spanska gramatiken. Hälsningar fr Señor roca :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg