Sverige vs Sydafrika



 

Juni 2001! Det är inte direkt igår kan man tycka, men ändå häromsistens. Det slog mig helt nyligen att det var då Sydafrika blev en del av livet. Att det är 20 år sedan är väldigt svårt att greppa, nästan overkligt. Det var dock inte då jag flyttade hit permanent, men då jag levde de allra första 6 månaderna av mitt liv i detta vackra och annorlunda land.

Här kommer några frågor och svar om lite viktigheter vad det gäller att leva länge utanför barndomslandets trygghet och vad det har fört med sig. Bäst att reda ut det, för folk undrar. Tro mig!

Vad är hemma numera? Helt klart SA. Jag har mitt liv här, vet hur allt fungerar och kan de sociala koderna. Sverige är mer avlägset och känns både välkänt och främmande på samma gång. När jag väl är i barndomslandet är det lite som att gå omkring i en bubbla och titta på från utsidan.

Känner du dig mest svensk eller sydafrikan? Jag är definitivt svensk och kommer alltid vara till viss del, men har förändrats massor och tagit mig an saker och ting här ifrån. Frågar man folk jag känner här är det ingen tvekan om att jag är sydafrikan. Så, jag antar att det beror på.

Vilket språk drömmer du på? Engelska, med något inslag av svenska ibland. Jag pratar sällan svenska och tycker att engelskan borde vara perfekt vid det här laget. Fast i drömmarnas värld är språket så klart 100% oklanderligt.

Vad saknar du från Sverige när du är i SA? Jag har skrivit det förut, men det är värt att nämna igen. De härligt, ljusa kvällarna och promenaderna där till! Egentligen inte så mycket mat och godsaker, för man hittar ju annat att tycka om. Självklart människor ibland, för det är alldeles för sällan det går att traffas. Och, att det finns sociala system som faktiskt fungerar. Men, å andra sidan är mycket så otroligt olikt att det knappt går att jämföra.  

Vad saknar du i SA när du är i Sverige? Sättet människor uppskattar själva livet på. Sverige är väldigt materialistisk, vilket ofta tar över nästan allt hos många.

Ja, då vet ni. Vad de nästakommande 20 åren har i sitt sköte är okänt, men det är bara att fortsätta följa med på resan. Kankse ses vi någonstans på vägen.

Kommentarer

Populära inlägg