Förberedelser inför ett äktenskap

Kulturer är verkligen intressant. Tänk så många det finns i världen, bredvid varandra i oändliga varianter. De kan ibland vara svåra att greppa för oinvigda, men någon beskrev det hela något i stil med värden, normer och materiella ting som dess medlemmar skapar, för att hjälpa oss att förstå bättre.

Jag, som i vanliga fall tycker att jag vet en hel del om speciellt zulu-kulturen som är en av dem som omringar mig, var ganska så blank vad det gällde min kollegas uMembeso, som gick av stapeln i helgen som var. Jag fick fråga andra kollegor gång efter gång, för att hänga med i allt som hände kring det som väl ändå kan jämföras med någon slags förlovningsfest, eller förberedande inför kommande äktenskap.  

Ett helt gäng av oss hade under morgonen rest till kollegans, det vill säga den blivande brudens familjehem långt ute på landet. Omgivningen var vacker. Det var mulet, men varmt.

Och, iallafall jag var förberedd på den långa väntan som skulle komma, men vi hade ju varandra ... och våra telefoner/kameror.




 Tillslut kom den blivande brudgrumens släkt gående med gåvor till brudens familj. De hade kommit med taxi från annan ort och hade väntat länge precis som vi.

De två släkterna var inte tillåtna att beblanda sig, förrän dryck och något litet att äta getts till hans närmsta familjemedlemmar. Diverse gåvor, som otaliga tjocka filtar, mat och livs levande getter, utbyttes. Först till hans familj utomhus, sedan till hennes i det hyrda tältet. De nära släktingarna blev klädda i filtar, handdukar och annat och till och med en get kläddes upp och gavs som gåva till brudens mor.  

Timmarna gick och inte en skymt hade setts av vår kollega, eller mannen som hon en dag kommer kunna kalla sin äkta make. Vi åt en smaklig måltid i tältet och så  plötsligt kommer hon, omringad av sjungande och dansande unga kvinnor. Alla klädda i traditionalla kläder. Lika hastigt som de kommer in, lika snabbt försvinner de ut.

 Snart får vi höra att hon och de andra unga kvinnorna fortsätter dansa och sjunga. Nu på ett fält bredvid kollegans hem. Fler och fler av gästerna sluter upp och efter en stund ansluter den blivande maken med sitt manliga följe och det traditionella dansandet fortsätter.  


 Vi lyckades fånga paret i farten, för att tacka för dagen. Vi hann inte medverka i själva förlovningsakten, som skulle ske inne i tältet. Det var sent och skulle snart börja mörkna. En del av oss skulle resa långt.


Dagen skulle nog kunnat ha uppfattats något förvirrande, då mycket var helt nytt för mig, men jag kan se igenom det. Jag kan se det fina i cermonierna och den respekt de båda familjerna visade varandra samt allt det som anordnats och planerats för parets egna uMembeso. Ett bröllop stundas, men inte än på ett tag. Förståeligt tar det en tid att spara ihop pengar till denna festlighet. 

Kommentarer

Populära inlägg