Livsviktigt

We all have the right to feel safe at all times”. Barnaröster hörs repetera budskapet med tillhörande rörelser, om och om igen under dagen. Det ska på något sätt bli ett med dem. Vilka är egentligen alla? Har jag rätt att känna mig säker HELA tiden? Har du det? Mina föräldrar, min lärare, polisen jag stöter på ibland, hövdingen i byn? Men, hur är det med de som sitter i fängelse för att de begått något brott? Räknas de också in? Var känner jag mig säker? Hur känner jag mig i kroppen när något är fel? Vad betyder fjärilarna i magen, mitt klappande hjärta och skakande knän? När jag känner att något inte står rätt till, så måste jag ALLTID säga det till någon.

Det är påsklov och jag och några med mig har utnyttjat detta med att köra igång Protective Behaviour-aktiviteter med barnen i de fosterfamiljer vi arbetar med samt en del grannbarn till dem. Barnsäkerhet är otroligt viktigt i den värld vi lever i. Mycket kan hända dessa ungar, som många gånger är helt oskyddade mot faror, som lurar mest överallt. Saker som kan påverka dem negativt resten av livet, om det är riktigt illa. Det är alltså livsviktigt att de vet hur de ska agera för att inte råka illa ut och hur de ska göra om de själva, eller andra de känner, faktiskt har blivit måltavla för människor omkring dem. Med dem hela samhällen kan förändras.   

6 – 12-åringarna har glatt medverkat i våra aktiviteter i tre olika byar. Lektionerna har bara börjat, och fortsättningen av detta fantastiska program kommer senare under året då fler skolledigheter väntas. Jag ser fram emot hur dessa unga tjejer och killar själva ska kunna försvara sig mot förövare där ute, hur de ska bli så oattraktiva för dem som möjligt. 


Kommentarer

Populära inlägg