Allt behöver inte vara på ett sätt

På Wikipedia går det att läsa följande om ordet kontor ”... är en lokal avsedd för skrivbordsarbete, till exempel  administration i företag och föreningar. Kontors utseende kan variera mycket. Från små hemmakontor för enmansföretaget, till stora kontorslandskap med tusentals anställda”. Ja, jag kan jag väl hålla med om detta, men tycker nog att de har missat en hel massa självklara fakta om kontor. Jag skulle vilja lägga till en del här. Till exempel att ett kontor inte alls behöver vara en vanlig slags lokal, utan även en bil. Oftast en rätt liten. Kontorstolen är baksätet och skirvbordet knät. Funkar ypperligt och har använts många, många timmar under årens lopp. 
Under ett träd i någons trädgård eller varför inte i ett dike med en nyfiken get i närheten? Inte helt fel det heller. Båda har testats och det är bara att konstatera att en intervju går alldeles utmärkt i friska luften och anteckningarna för minnet funkar lika bra där. Men, ska det ändå vara en lokal med fasta väggar och tak, används ibland en enkel  kyrklokal på landet, där både skrivbord och stol är gamla, stela träbänkar.
Kontor i all ära, men är det något jag lärt mig under mina år långt borta från barndomslandet, så är det att anpassa sig efter situationen. Allt behöver inte vara på endast ett speciellt sätt. Nog har jag ett traditionellt kontorsrum jag med. Ett riktigt fint, där det spenderas tid emellanåt. Där har jag nu laddat upp för vintern, då stenväggar och skugga gör inomhustemperaturen låg och luften rå. Tofflor, filtar, rykande te samt en liten kort paus i solen gör susen och jag kan jobba på lite till. 


Kommentarer

Populära inlägg