En absolut favorithögtid

Jag kände en klump i halsen, där jag stod lite i bakgrunden. Inte för att jag var ledsen, utan mer för att jag kände glädje. På golvet framför mig hoppade en hel hop med glada ungar till musiken under ledning av våra unga lokala volontärer för dagen. Tänk att så många av dem där framme tidigare har bott på centret, men fått en chans att istället för att växa upp på ett barnhem kunna få uppleva barndomen i en riktig, äkta, egen familj. 
Återigen har vår fosterfamiljedag gått av stapeln. En av de absoluta favorithögtiderna varje år. Inte bara för oss, utan även något familjerna talar om långt innan det är dags. Även om några hade förhinder kunde många komma. Fint väder, bra humör, ett program som flöt på, god mat, aktiva deltagare och hjälpsamma volontärer. Vad kan man mer begära? Storsamlingar, lekar och samlingar i åldergrupper. Utomhus, inne. Allt gick så bra. Och, då spelar det ingen roll att man varken har tid att ta bra foton eller gå på toaletten. Huvudtemat i år var cybersäkerhet. Ett relevant ämne, som alla behöver mer insikt i vad det gäller positiva och negativa aspekter. Om någon undrar, så är det lika viktigt med säkerhet på nätet i södraste afrika som där du befinner dig. I stort sett alla har numera tillgång till internet. 
För mig är inte dagens aktiviteter det bästa, även om jag vet att det är det deltagarna ser fram emot. Nej, det är det min kollega satte ord på under ett planeringsmöte några dagar innan eventet.  Förra året var första gången hon hade varit med och hon uttryckte det så här “först då förstod jag på riktigt, att det organisationen gör verkligen fungerar. Jag såg hur barnen i allra högsta grad har en tillhörighet i de familjer de nu tillhör”. 

Kommentarer

Populära inlägg