Fortfarande ett mysterium

Jag har blivit så van vid det, så jag reagerar inte längre. Men, nog är det rätt konstigt när jag tänker efter. Vad jag har i tankarna är vad som egentligen finns till försäljning i vissa klädaffärer här i södraste afrika. Kläder, smycken och kanske till och med smink. Ja, sådant vi alla tycker är helt normalt. Men, det slutar inte där.

Mobiltelefoner som säljs i montrar vid kassan kanske kan tyckas rimligt, då det är något gemeneman använder dagligen. Det kan ju faktiskt ses som en attiralj, ett tillbehör till min klädstil. Kanske är det likadant i hemlandet numera mig ovetandes? Men, var kommer begravningsförsäkringarna in? De hittas också nära kassan, ofta vid presentpåsarna, de små godispåsarna eller läsglasögonen. Efter alla år här nere är det fortfarande ett mysterium. Jag kan bara spekulera kring ämnet, eftersom jag är övertygad om att inte ens personalen i kassan vet varför dessa försäkringar säljs hos just dem. Jag kan ju ha fel, men tror att försäkringsbolaget satsar på att nå så många som möjligt och då är ju lågpriskedjan det perfekta stället att ha ett kontrakt med. De allra flesta sydafrikaner har inte råd med liv- eller hälsoförsäkringar, men kan kosta på sig en för framtida begravningskostnader. Det går ju inte komma ifrån, men en dag kommer allas våra hjärtan sluta slå och vad är då planerat för de närstående som får ta hand om det praktiska? Om det säljs? Absolut. Jag har första hands-information från familjer jag utreder, så nog fungerar det alltid.



Kommentarer

Populära inlägg