Bunny Chow

Jag är inte direkt den som vanligtvis skriver en massa matinlägg, men varför inte? Let’s go for it, som man säger här. Då får det bli om något som är både gott, något svårätet och som har en nästan lokal historia. Låt mig presentera Durbans egna stolthet, gatumatsmåltiden Bunny Chow.

Jag kanske får börja med att nämna att Durban har en stor indisk befolkning och att det var bland dem det hela började. Hur det egentligen var är det nog ingen som kommer ihåg, men en av berättelserna tar oss med till apartheid-tiden någon gång mellan 1948 och 1994. Lagen förbjöd människor med afrikansk bakgrund att äta på restauranger eller cafeer, så många beställde måltider att ta med sig genom bakdörren. Indiskt bröd som roti, som enligt mig påminner om tortillabröd, med kryddstark currygryta var populärt, men gick snabbt sönder om det inte åts direkt. För att underlätta det hela användes brödlimpor istället. Lite som en matlåda, men ätbar.

Visst är det lätt att associera till kaniner av bara farten när man hör Bunny Chow nämnas, men ack så fel det är. Grytan innehåller kyckling, lamm eller något annat passande blandat med grönsaker och starka kryddor. Brödets innanmäte tas ut och allt det goda hälls i. Bunnyn är klar och det är bara att äta. 

Nu har jag förmånen att ha en kollega som är en hejare på currygrytor och en alldeles egen låtsassyster här hemma som älskar att prova på nya recept, så härom dagen blev det just denna excellenta maträtt. Lika god, som att köpa på något litet hak. Mitt, kanske lite annorlunda, mattips till er.

Kommentarer

Populära inlägg