Bättre än en julklapp

Vem vill jag vara? En mörkerspridare eller en bringare av ljus? År 2016 har kantats av mycket mörker och negativa händelser över världen. Som ett led av det mår många människor dåligt och vår världsbild blir allt mer svart. Det mörka i våra sinnen sprids vidare från person till person. Som en löpeld, eftersom vi gärna delar med oss. Var är jag i detta?  Jag är inte alls världsfrånvänd och låtsas verkligen inte som om ondska inte existerar. Men, jag kan välja. Jag kan göra något. Jag behöver inte acceptera allt som händer.  Jag kan välja att se lösningar och inte bara problem.

I söndagsskolan innan jul har vi lärt 3 – 5-åringarna att Gud älskar världen så mycket att Han gav sin ende son, Jesus, till oss. Lite som en julklapp, fast bättre. Min medhjälpare, handdockan Hjärtat, ville gärna dela med sig av sin käääärlek till barnen eftersom Gud först hade älskat Hjärtat. Följdfrågan från dockan till ungarna blev snabbt “Jag gav er käääärlek, så vad tror ni att ni bör göra nu?”  Precis! Visa kärlek till någon annan.

Det  behöver inte vara svårare än så. Lyssna, hjälpa, leda, bry sig. Vi kan helt enkelt enkelt vara kärleksfulla i en trasig värld. Kärlek sprider sig den med. En god handling, leder till en annan.  Jag vill inte vara någon som hjälper till att göra världen mörkare än den redan är. Jag vill vara ett ljus.

"There is no pit so deep
that God’s love
is not
deeper still."

-Corrie Ten Boom-
 (överlevare från koncentrationsläger under andra världskriget)

God Jul från mig till dig!

Kommentarer

Populära inlägg