Drakensberg och Lesotho

Hisnande, storslaget, vackert och helt enkelt fantastiskt är några ord som kan förklara helgens resa till bergen några timmar bort. Inte för att de talar riktig rättvist till upplevelserna, men nog är det ett  bra försök. Utmärkt sällskap, trevligt vandrarhem, klar himmel och sol gjorde det hela ännu bättre. Alltså, inte mycket kan slå det här. Har ni vägarna förbi, så får ni inte missa Drakensberg och det lilla kungadömmet Lesotho. Visst har jag varit områdets besökare förut, men det var länge sedan och det var minst lika enastående den här gången. 

Vi tog oss till Underberg, det sista området där den berömda bergskedjan tar över. Precis utanför vårt boende fanns det vandringsmöjligheter, som givetvist utnyttjades. Frihetskänslan var tydligt närvarande. 

Lördagen bjöd på äventyr i Lesotho, eller the Kindom in the Sky, som det också så passande kallas. Jag fundrade på om jag verkligen skulle klara av att ta mig upp de slingrande serpentinvägarna på egen hand och sände samtidigt vår duktiga chaufför och lokala guide några tacksamhetsens tankar  för att han var den som körde. 


Vi anlände till Sani Pass, högt där uppe på platån. Uppväxtbygdens stolthet Kinnekulle med sina 307 meter över havet kändes plötsligt alldeles platt, jämfört med dessa  2 873 m.ö.h. En liten bit in i landet befann vi oss med ens ännu högre upp, det vill säga hela 3 240 m.ö.h. Inget att leka med. 

Lesotho, som omringas av Sydafrika på alla sidor, är annorlunda mot allt annat jag sett. Det är kargt och vintertid faller snön. Det finns till och med en skidanläggning längre in in landet. Husen ligger glest på landet och invånarna, unga som gamla är ofta klädda i ullfiltar och gummistövlar. 
I området kring Sani Pass lever de flesta på något sätt av får. Uppfödning, som fåraherdar, fårklippning och annat. Så, vad passade inte bättre än att besöka just en fårklipparcentral och en fåraherdes hem. 



Livet i Lesotho kan tveklöst verka hårt och enkelt på många sätt, men gav mig en sann påminnelse om hur vi borde ta till vara på det lilla i tillvaron. Uppskatta varandra och det vi har. Helgens tur till bergen gav mersmak på många sätt och jag återvänder gärna. 



Kommentarer

Populära inlägg