För lite att göra?

Semester, ledighet, arbetsfritt, lov, vila, rekreation och fritid. Dessa synonymer hittas om man googlar ordet semester. Nu tycker ni säkert att hon, den där bloggskrivande kvinnan i fjärran land, har alldeles för lite att göra, eftersom hon roar sig med sådana triviala saker. Kanske det, men är det inte det man ska göra när man har just SEMESTER? 

Semester. Själva ordet kan framkalla stress och lite små-ångest, för att man förmodligen har väntat och väntat och vill att allt ska vara perfekt. Inte hos mig. Inte nu iallafall. Det har varit så mycket att göra, att jag knappt har hunnit reflektera över det innan. Men nu är den här, och den är varmt välkommen. Och, vädret då? Nej, inte ens det stressar. Fördelen med att bo i Afrika, är att det alltid kommer vackert väder igen, igen och igen ...

Ledighet. Att inte vara bunden, att vara fri. Hur härligt som helst. Nu är det väl inte helt sant, för även under planerad ledighet, så är det vissa saker som bara måste göras. Diska, klippa gräs och tvätta kläder till exempel. Men, vi tog iallafall ledigt från vissa jultraditioner. Det vill säga åt julbuffe på restaurang på självaste juldagen, som är stora firar-dagen här. Inga förberedelser, bara att sätta sig och äta god mat i stora lass. Julledigt alltså.

Arbetsfritt. Att inte jobba. Iallafall inte där man är anställd. Förstå mig rätt, men jag tycker verkligen om mitt jobb och mina kollegor och kan inte tänka mig att göra något annat just nu. Men, någon gång ibland är det nyttigt att lägga tankarna på något annat, så gott det går. Andras problem får helt enkelt vänta. Mina också.

Lov. Jobblov, arbetslov?  Ja, det låter rätt trevligt. B har iallafall sommarlov för tillfället, vilket gör att vi kan spendera en hel massa tid tillsammans. Vanligtvis tar jobb och skola upp alldeles för mycket tid. Några turer till havet blir det med all säkerhet, även då B kommer spendera all tid i de för mig alldeles för starka vågorna och alldeles för salta och kalla vattnet. Jag nöjer mig med den friska luften, vackra vyerna och någon bra bok (plus solskyddsfaktor 50 och solhatt).

Vila. Ja, det behöver min trötta kropp och sinne. Även om jag är vaken innan tuppen för det mesta, kan jag vara kvar mellan lakanen länge. Jag behöver inte stressa mellan olika uppgifter och kan bara vara. Vila är bra.  

 Rekreation. Avkoppling, Vederkvickelse. Vila. Förströelse. Tidsfördriv. Nöje. Nu googlade jag igen. Men det är det här jag kommer lägga krutet på denna semestern. Vi får väl se på vilket sätt, eftersom knappt inget är planerat. Jag tänker iallafall komma tillbaka till jobbet med nya krafter, stark och utvilad.

 Fritid. Ta tiden som den kommer. Få bestämma själv, så väl det nu går när man inte bor ensam och dessutom har besök från andra sidan jordklotet. Men tiden är fri och jag är fri att välja.

Semstern är här! För mig och många andra. Njut, ta vara på tiden och varandra!

Kommentarer

Populära inlägg