Har jag blivit immun?



Informationen och bilderna på powerpoint-presentationen var starka. Budskapet viktigt. Kankse viktigare än någonsin. Social rättvisa med fokus på barn. En del av oss i organisationen har blivit utbildade och fått ögonen öppnade på ett nytt sätt. Våra lärare kommer också från oss, men utbildar vanligtvis andra. På andra ställen och i andra afrikanska länder. Ofta i kyrkor, där en gång socialt arbete startade och där det numera nästan försvunnit. Iallafall på många platser.

Hur viktigt är det inte att inse att allt det där hemska, det jobbiga, jag egentligen inte orkar ta in, eller vänder ett blint öga mot, borde beröra mig mycket mer? Borde även vara mitt ansvar. Det ser olika ut över världen. Vissa länder har barnsoldater, andra barnbrudar. Trafficking och barnprostution är andra problem mest överallt. Barnporr, barnarbete, misshandel, droger, nätmobbning, grooming  och en massa annat. Allt detta handlar om barn. Hemskt utnyttjande av barn. Små och större, med det gemensamt att  de alla borde få vara barn. Precis som det ska. Uttryck som sitter kvar hos mig är The Silence Code. Håller vi bara tyst, så har ingenting hänt. Are we immune? Bryr vi oss inte längre? Har vi blivit immuna? Frågorna är många och svåra. Men, i min värld är det självklart att alla barn borde ha samma möjlighet att växa upp under trygga omständigheter utan influenser av sådant som skadar dem för livet. Som skadar hela samhällen och länder. 

Jag har skrivit det så många gånger förut och ses förmodligen som rätt tjatig vid det här laget, men jag bryr mig faktiskt inte speciellt mycket. För jag tror verkligen att det är möjligt att vända sociala problem och negativa trender till något bättre. Men det är inte bara polisen och socialarbetarna som ska “fixa” alla svårigheter. Kyrkan, klubbar, organisatoner och inte minst vanliga personer, som du och jag, kan vara med och skapa trygga platser för barnen omkring oss.  Vi är många som delar yta i det samhälle vi bor. Våga gräva djupt, våga ställa krav och stå upp för de som är svaga och inte anses ha egna röster. Är det inte det du skulle göra om det var ditt barn som var drabbat? 

Mitt i alla dessa funderingar kom jag över en artikel om hur en så kallad barnporrhärva blev känd i slutet av förra året och om jag minns rätt omkring 350 vuxna i olika länder var inblandade och arresterade. Det var läkare, lärare, sjuksköterskor, poliser, pastorer och fosterföräldrar. Helt otroligt, då de borde vara de som värnar mest för de små. Men, i och med detta var iallafall över 400 barn befriande från detta moderna och omänskliga slaveri. Social rättvisa med andra ord. Ju fler vi är som tar vårt ansvar, ju bättre kommer världen bli för barnen omkring oss. 

Kommentarer

Populära inlägg