Är vi (jag) redo för varandra?

Polka och lakritsglass - typisk svensk kombination (enligt mig)
Om bara några dagar landar jag på svensk mark för första gången på länge och jag går omkring och reflekterar för att förbereda mig mentalt. Funderar lite på hur det egentligen kommer bli. Visst, har jag besökt barndomslandet sedan jag flyttade till södraste afrika, så jag vet hur det har varit förut. Men, på nästan tre år kan mycket ha hänt, och det är förmodligen en hel del som ingen har tänkt på att informera lilla mig om.

Redan vid sista flygbytet kommer svenska talas omkring mig och jag kommer förmodligen le. Jag åker ensam och kan välja att vara tyst, så jag kan lyssna och observera utan att bli störd. Kläderna, frisyrerna och uttrycken är så svenska på något sätt. Vid ankomsten till den svenska flygplatsen skiner helt plötsligt skyltar och affischer mot mig. Jag ler igen, för det ser nästan lite konstigt ut. ÅÄÖ. Jag kommer nog tänka en tanke om att jag nu inte behöver förklara varför mitt efternamn bär bokstäver med prickar över. Väl i bilen på väg till min destination, så måste hjärnan snabbt anpassa sig till högertrafik. Är nog bra att jag inte behöver köra själv efter många timmar i luften.

Jag kommer nog ganska snart spankulera på gatorna i byn för att kolla läget. Det är så centrum kallas där jag kommer ifrån, eller har det ändrats? Det hela är som att gå omkring i en bubbla i det välkända. Allt är där mitt framför ögonen på mig. Jag kommer med all säkerhet känna igen det allra mesta och jag hittar definitivt överallt, men samtidigt känns allt overkligt. Oj, vad han har åldrats! För visst ser jag väl fortfarande likadan ut? Är det verkligen deras barn? Sist jag såg dem var de små och nu kör det bil. Vad många människor jag inte känner igen! Är det så här mycket mjölk kostar nu? Vad är det här för konstigt godis? Just det, pengarna ser annorlunda ut sen sist. Vilken sedel är nu värd vad? Varför svär folk så mycket? Det låter så mycket värre på svenska. Har precis alla tatueringar nu för tiden? Vilka är de där kändisarna på löpsedlarna? Varför ser alla tonåringar likadana ut? Höger, jag måste köra på höger sida om vägen. Det kan snurra till en hel del. Precis som när man kommer till ett helt nytt ställe, men nu tvärtom.

Jag tänkte att det vore bra för er att veta om vi råkar träffas och jag verkar lite förvirrad. Det är ju en hel del jag måste reda ut ändå. Men, jag ser fram mot tre veckors ledighet i ett vårlikt Sverige. En jacka är inköpt så jag ska klara kylan och vantar får jag väl leta fram någonstans i mammas lådor om det behövs.

Sverige, är vi redo för varandra?

Kommentarer

Populära inlägg