Det skulle kunna vara jag

“Hur var det i kyrkan? “frågade expediten i affären. En liknande kommentar kom från mannen som tankade bilen åt oss på bensinstationen. I Sydafrika är tro naturligt och utan att känna oss tar andra för givet att det är just där vi uppmärksammar påsken på Långfredagsmorgonen. Och de hade rätt, vi hade firat gudstjänst tillsammans med andra troende tidigare på dagen.

Men, det är inte så enkelt för andra att öppet visa sin kristna tro. Ni vet säkert att omkring 45 personer dog och över 100 blev skadade i bomdåden mot två kyrkor i Egypten för mindre än en vecka sedan. Ni har kanske hört talas om andra dåd mot kristna över världen genom åren, men detta uppmärksammas inte speciellt mycket. Vet ni att över 200 000 miljoner människor just nu ses som förföljda på grund av sin kristna tro? Att så många lever under dagligt hot, som misshandlas, fängslas och dödas? Som träffas i smyg eller måste gå under jorden?  Som måste gömma det som är en del av deras identitet?

Varför? Jo, för att de helt enkelt tror på det påsken handlar om.

Om du bekänner med din mun att Jesus är Herre och tror i ditt hjärta att Gud reste honom upp från de döda, ska du bli frälst (räddad). “

Romarbrevet 10:9

Grundorsakerna till förföljelsen varierar mellan länder, men vad som återkommer är etniska motsättningar, organiserad korruption och brottslighet, förtryck från muslimska släktingar, samhällen och regeringar. Diktatorisk paranoia är en annan orsak på vissa platser.  På  många ställen får kristna de sämst betalda jobben eller får sina affärsverksamheter bojkottade. Många är inte tillåtna att utbilda sig. I till exempel Nordkorea kan du dömmas till döden om du äger en Bibel. I Pakistan kidnappas ofta kristna flickor för att våldtas, tvångskonverteras och därefter giftas bort. I Indien utförs omkring 40 attacker varje månad mot kristna eller kyrkor. Och, vi vet ingenting ...

Jag tänker på detta och inser att det faktiskt skulle kunna vara jag. På en annan plats. I ett annat land. 

(Mer info kan hittas på den internationella organisationen Open Doors hemsidor.)

Kommentarer

Populära inlägg