Ta sig upp ur soffan?

Jag läste ett sådant träffsäkert ordspråk häromsistens. Lyssna här:  

A comfort zone is a beautiful place, but nothing ever grows there.”  

Det är ju precis så det är. Det gamla vanliga är bra nog, men jag har stannat i växten. Jag har slutat att lära, slutat att utvecklas och har förmodligen samma åsikter som för fem år sedan. Det är ju så bekymmersfritt att bara rulla på i gamla, nötta spår. Jag behöver inte anstränga mig. Bekvämligheten vinner för det mesta. Men, att bryta invanda mönster kan ju vara så mycket mer än jobbigt. Ibland skrämmande, nervöst eller varför inte spännande?

Människor som vågar fascinerar mig. De som sticker ut och går vägar inte många andra gör. De som börjar utbilda sig när de är 55 år, barnfamiljen som seglar över världshaven, de som öppnar sina hem för främlingar. Dina och mina bekvämlighetszoner ser säkert väldigt olika ut, men nog vet vi vad det är alltid.

Att göra något annat behöver inte betyda att det måste vara så drastiskt. Jag kan hälsa på de nya grannarna, som inte är så nya längre när det kommer till kritan. Det kanske kommer uppskattas av både dem och mig. Jag kan börja le och heja på de jag möter bland hyllorna på ICA. Det smittar av sig, jag lovar. Jag kan börja läsa böcker på engelska. Både bra för ordförrådet och självförtroendet. Se där, det behöver inte vara så svårt. Det besvärliga är nog egentligen att ta sig upp ur soffan, som väl är allas vår bekvämlighetsfälla. Det lilla kan göra skillnad i den grå vardagen. Vi kanske till och med kommer gilla det.

Nu tror ni säkert att jag skriver detta för att jag är en sådan där människa som älskar nya utmaningar och tycker att varje liten ändring är av godo. I wish, som man säger här. Visst, jag flyttade hela min tillvaro till en annan kontinent, men ska jag vara ärlig så trivs jag bäst i det invanda och tycker att förändringar kan vara minst sagt jobbiga. Det är helt emot min personlighet att chansa och inte veta vad som ligger framför. Men, ska jag skylla på det hela tiden blir inte mycket gjort ...
En favoritplats ♡

Kommentarer

Populära inlägg