Volvo, kungen, Carola och fika

Är det något vi utlandssvenskar är lite extra stolta över från ursprungslandet, så är det fika. Vi berättar stolt om det för våra nya bekantskaper och hoppas att de förstår dess storhet. Det är ju ett kulturfenomen som liksom inte går att tvätta bort. Volvo, kungen, Carola och så fika. Finns det något mer svenskt?

Japp, även jag har glatt spridit detta goda buskap. Visst har vi tea time i Sydafrika och träffar någon på shoppingcentret for a coffee. Men, det är på något sätt inte riktigt samma sak. Jag måste erkänna att jag nog kommit ifrån det där med fikandet en del. Det måste ju ändå passa in med dem jag omringar mig med. Klockan 11.00 och 15.oo funkar liksom inte. Fast jag har definitivt tagit igen förlorade fikastunder under min första semestervecka i världens fika-mecca. 

Ni som vet allt om fika, behöver inte läsa vidare. Men, ni som känner att ni behöver utbildas, kan ta en titt nedan.  


Fika kan göras hemma eller hos andra. Själv eller med flera. Men, det är absolut det sätt vi umgås bäst på. Äta och prata samtidigt. Det behöver inte vara så många sorters sötsaker, men hembakat är allra bäst. Ju äldre personen som bjuder är desto fler sorters kakor blir det. Notera att bullen måste ätas först. De flesta vuxna dricker svart kaffe till detta, men te eller saft går också bra. 


Att fika på cafe' fungerar det med. Det gör man för det mesta tillsammans med andra. Då går det att välja mellan mer exklusiva bakverk de flesta inte orkar baka själva. Och, så behöver man inte diska.

Det är viktigt att tillägga att fika inte behöver vara bara bullar, kakor och bakelser, utan kan innehålla bröd med pålägg istället. Skinka, leverpastej och ost är vanligt att pryda smörgåsarna med. Ostskivorna skärs med speciella osthyvlar på uppesidan av osten, inte sidan. Oroa er inte, för efter denna måltid presenterat på foto ovan, så serverades det även några kakor. 

Svenska fikatraditionen har funnits länge och kommer med all sannorlikhet leva kvar ännu en tid. 

Kommentarer

Populära inlägg